Echo Generacji
#polityka#felieton#kultura#warszawa

Nowe Przepisy UE w Zakresie Ruchu Drogowego: Wspólne Standardy i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

15.01.2024
Oskar Orlik
W Parlamencie Europejskim trwają intensywne prace nad rewizją przepisów ruchu drogowego, które mają zastosowanie w całej Unii Europejskiej. Przewiduje się, że zmiany te mogą znacząco wpłynąć na standardy bezpieczeństwa drogowego w całej wspólnocie.

Jak to wygląda teraz i co się zmieni?

Obecnie, kiedy kierowca traci prawo jazdy za wykroczenie w kraju innym niż ten, w którym je uzyskał, sankcje zazwyczaj obowiązują tylko w państwie, gdzie popełniono wykroczenie. Jednakże, zgodnie z nowymi propozycjami, jeśli kierowca zostanie pozbawiony prawa jazdy za wykroczenie poza granicami swojego kraju zamieszkania, informacja ta będzie przekazywana do kraju, który nadał mu to uprawnienie. Takie usprawnienie ma na celu jednolite stosowanie decyzji o zawieszeniu, ograniczeniu lub cofnięciu prawa jazdy we wszystkich krajach UE, wspierając tym samym spójność standardów bezpieczeństwa drogowego.

Dodatkowo, europosłowie proponują rozszerzenie listy poważnych wykroczeń drogowych, które skutkować będą wymianą informacji o pozbawieniu prawa jazdy. Nowe przepisy mają objąć nadmierną prędkość, jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków, a także wykroczenia drogowe powodujące śmierć lub poważne obrażenia ciała. Na tej liście znalazło się także prowadzenie pojazdu bez ważnego prawa jazdy.

Lepsza wymiana informacji

Komisja Transportu i Turystyki skupia się również na transgranicznej wymianie informacji o wykroczeniach drogowych. Proponuje się rozszerzenie listy wykroczeń, które będą podlegać transgranicznym dochodzeniom, obejmującej niebezpieczne parkowanie, niebezpieczne wyprzedzanie, przekraczanie linii ciągłej oraz potrącenia i ucieczki.

Takie działania mają na celu usprawnienie kontaktu pomiędzy różnymi państwami, co pozwoli na lepszą egzekucję propozycji, które zostały wymienione powyżej.

Młodzi i nowi kierowcy

Nowe przepisy mają także dotyczyć młodszych i mniej doświadczonych kierowców. Wprowadzenie przynajmniej dwuletniego okresu próbnego dla nowych kierowców oraz polityki zerowej tolerancji dla jazdy w stanie nietrzeźwości ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze. Umożliwienie osobom od 17 roku życia przystąpienia do egzaminu oraz zdobycie doświadczenia w prowadzeniu samochodów osobowych i ciężarowych już od tego wieku ma z kolei ułatwić im wejście na rynek pracy.

Dodatkowo, planowane są dostosowania w szkoleniach i egzaminach, aby lepiej przygotować kierowców na obecność "szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego", takich jak piesi, rowerzyści, użytkownicy hulajnóg elektrycznych i rowerów elektrycznych. Przemyślane zmiany obejmują również bardziej skoncentrowaną ocenę stanu zdrowia, uwzględniającą postępy w leczeniu chorób, takich jak cukrzyca, oraz zachęty do regularnego aktualizowania umiejętności jazdy wraz z postępem technologicznym.

Oczekuje się, że debaty w sprawie tych propozycji będą kontynuowane, a ich potencjalne przyjęcie przyczyni się do bardziej spójnych i bezpiecznych standardów drogowych w całej Unii Europejskiej.


Źródła:

autor
Oskar Orlik
Jestem absolwentem administracji na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie studiuję prawo na Collegium Humanum i pracuję w jednej z warszawskich kancelarii. Prywatnie interesuję się polityką zagraniczną.

To też przestrzeń dla Ciebie!

Zbuduj z nami media przyszłości!